- Donderdagochtend kwamen zwaargewichten Shell en Unilever met de kwartaalcijfers naar buiten.
- Shell had te maken met olieprijzen die in het derde kwartaal lagere lagen dan in het tweede kwartaal.
- Levensmiddelenconcern Unilever voert forse prijsverhogingen door om de omzet op peil te houden.
- Lees ook: Dit zegt één van de meest bekende durfinvesteerders uit Silicon Valley over het beleggingsadvies dat hij ooit kreeg en 4 andere geldinzichten
Het is de week van de zwaargewichten op de beurs bij het seizoen voor de derde kwartaalcijfers van bedrijven. Donderdag kwamen energiereus Shell en levensmiddelenconcern Unilever met de resultaten naar buiten. Woensdag nabeurs presenteerde Meta, het moederbedrijf van Facebook, kwartaalcijfers.
De cijfers van Meta vielen niet goed bij beleggers. In de nabeurshandel zakte het aandeel bijna 20 procent.
Unilever heeft de omzet weten te verhogen door prijzen flink op te schroeven, Shell had in het derde kwartaal te maken met lagere olieprijzen vergeleken met het tweede kwartaal.
Het aandeel Shell noteerde donderdagochtend 1,6 procent hoger, terwijl het aandeel Unilever 0,7 procent won.
Shell: lagere raffinagemarges zorgen voor 'slechts' 6,7 miljard dollar winst
Olie- en gasconcern Shell haalt nog steeds miljardenwinsten binnen, maar het gaat iets minder hard dan in het tweede kwartaal van dit jaar. Mede door een verminderde handel in gas en en lagere marges op geraffineerde producten liep de winst afgelopen kwartaal flink terug ten opzichte van eerder dit jaar.
De nettowinst van Shell kwam in het derde kwartaal van dit jaar uit op 6,7 miljard dollar over, waar in het tweede kwartaal nog een nettowinst van 18 miljard dollar in de boeken ging. Het resultaat is nog wel beduidend beter dan in dezelfde periode vorig jaar. Destijds leed Shell nog 447 miljoen euro verlies.
Net als andere olie- en gasbedrijven profiteerde Shell flink van het oplopen van de prijzen van olie en gas eerder dit jaar. Daardoor kon het concern opeens makkelijk veel meer marge maken. Maar waar de gasprijzen de laatste tijd nog steeds vrij hoog zijn vanwege de oorlog in Oekraïne, zijn ze niet meer zo hoog als op het piekniveau.
Ook de prijzen op de oliemarkten zijn al weer behoorlijk gedaald. In het derde kwartaal had Shell te maken met prijzen van ruwe olie van gemiddeld 77 dollar per vat, tegen 90 dollar per vat in het tweede kwartaal.
Topman Ben van Beurden spreekt van "robuuste resultaten in een tijd van aanhoudende volatiliteit op de wereldwijde energiemarkten". Shell kondigde bij de kwartaalcijfers ook een nieuw aandeleninkoopprogramma aan. Het concern wil aandeelhouders belonen door komende tijd voor 4 miljard dollar aan aandelen in te kopen.
Unilever verhoogt prijzen met gemiddeld 12%
Levensmiddelen- en verzorgingsproductenconcern Unilever heeft opnieuw een hogere omzet weten te boeken dankzij prijsverhogingen. Het bedrijf achter merken als Dove, Knorr, Magnum en Rexona berekent de gestegen kosten voor grondstoffen, vervoer en energie grotendeels door in prijzen in de supermarkt. Die stegen gemiddeld met ruim 12 procent.
De prijsverhoging zorgde voor een omzetgroei van bijna 11 procent in het derde kwartaal, als zaken als overnames en valutawisselkoersen niet worden meegeteld. De hoeveelheid verkochte producten daalde juist licht, maar lang niet genoeg om ook de omzet te raken.
Dit jaar rekent Unilever op kostenstijgingen van in totaal 4,5 miljard euro, waarvan het grootste deel zich in de tweede helft van 2022 voordoen. Ook volgend jaar zal Unilever meer kwijt zijn aan vervoer en leveranciers, ook omdat de lonen voor werknemers dan waarschijnlijk harder omhooggaan. Dat doet de verwachte daling van grondstoffenprijzen teniet.
Concurrenten gingen Unilever al voor met het bekendmaken van hun resultaten. Vorige week werd duidelijk dat Nestlé, eigenaar van KitKat, Nescafé en Maggi, met forse prijsverhogingen de hogere kosten wist op te vangen. De cijfers van het bedrijf achter schoonmaakmiddelenmerk Dettol en Durex-condoom, Reckitt Benckiser en het Amerikaanse voedingswarenconcern Kraft Heinz lieten hetzelfde patroon zien.
De totale omzet bij Unilever kwam uit op 15,8 miljard euro, wat een stijging van net geen 18 procent is ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Daarbij hielpen gunstige wisselkoersen het Britse concern ook.
Meta ziet omzet en winst fors dalen
Meta Platforms, het moederconcern van Facebook, WhatsApp en Instagram, heeft in het derde kwartaal de omzet opnieuw zien dalen. Dat maakte het Amerikaanse socialemediabedrijf bekend na het slot van de beurshandel in New York. Verder halveerde de winst, vooral door hogere kosten.
De omzet zakte met 4 procent in vergelijking met een jaar eerder tot 27,7 miljard dollar. In het tweede kwartaal zag Meta de omzet al voor het eerst in zijn bestaan dalen omdat adverteerders vanwege de economische onzekerheid scherper op de uitgaven letten en terughoudender zijn geworden met reclames.
Reclame-inkomsten zijn met afstand de belangrijkste inkomstenbron van Meta. Het bedrijf van topman Mark Zuckerberg gaf in juli aan dat die inkomsten ook in het derde kwartaal onder druk zullen staan.
Voor het vierde kwartaal rekent Meta op een omzet tussen de 30 miljard tot 32,5 miljard dollar. De nettowinst was 4,4 miljard dollar, tegen 9,2 miljard dollar een jaar eerder. De kosten stegen met 19 procent naar 22 miljard dollar. Om die kosten in bedwang te houden heeft Meta een vacaturestop aangekondigd.
Verder is het bedrijf uit Californië bezig met grote investeringen in de metaverse. Die droom van Zuckerberg bestaat uit een virtuele wereld waarin mensen allerlei zaken kunnen doen vanuit hun eigen huis. Zo kunnen ze elkaar ontmoeten in een virtuele omgeving, maar ook gamen of sporten.
Het aantal dagelijks actieve gebruikers van de apps van Meta bedroeg afgelopen kwartaal meer dan 2,9 miljard, maandelijks gaat het om 3,7 miljard mensen. De groei van met name Facebook vlakt al enige tijd af, mede door concurrentie van TikTok en Snapchat. Een van de terreinen waarop Meta wil groeien zijn de zogeheten Reels, korte video's die lijken op de muziekfilmpjes die gebruikers van TikTok verspreiden.